Når du flytter ind

De første møder med os i huset – Dit værelse/hybellejlighed – Dagligdagen – De andre unge – Dit kontaktteam og resten af teamet

De første møder med os i huset

Du vil sandsynligvis møde os første gang under et besøg, hvor du finder ud af om Elmehuset er noget for dig. Her vil du møde én af dem, som arbejder her, som vil vise dig rundt i huset og fortælle dig de vigtigste ting om livet i Elmehuset, ligesom du vil få mulighed for at hilse på de unge og medarbejdere, der er i huset den dag.

Dernæst vil du deltage i et ”indskrivningsmøde” med en fast dagsorden, hvor vi vil spørge dig og dine forældre (hvis du har valgt at de skal med) om de ting, der er vigtige at vide om dig før du flytter ind hos os. Her vil vi også aftale hvem du starter med at få tilknyttet som kontaktteam, og du vil få at vide, hvilket værelse/hybel du skal flytte ind i. Ved mødet vil du også få en ”ungehåndbog”, hvor der står svar på mange af de spørgsmål, som du helt sikkert har omkring huset.

Dit værelse/hybellejlighed

Dit værelse/hybellejlighed er 23 m2 med store ”dannebrogsvinduer” klassisk for byggeriet i København og med hvide vægge og egetræsgulv.

Alle hybler er placeret på 1. sal og har eget bad og toilet samt et mindre køkken, som indeholder et lille køleskab, 2 kogeplader, opbevaringsskabe samt køkkenbordplads til at tilberede egen mad.

Nogle værelser har ligeledes eget bad og toilet, som tager en del af m2 antallet, mens andre værelser forudsætter at man deler bad og toilet med én anden ung. Det er kun jer to, der deler bad og toilet, som har adgang til det med jeres nøglebrik.

Du må indrette dit værelse/din hybel som du vil – dog under hensyn til at efterlade vægge og inventar intakt ved fraflytning.

Dagligdagen, hvad laver vi?

Det vigtigste at vide om dagligdagen er at vi er et hus, som er uhøjtidelige, har hjertevarme og som har en god portion humor. Der er plads til at være sig selv, ligesom der er mulighed for at deltage i fællesskabet.

Der er mad 3 gange dagligt, og her deltager alle på præcist den måde, som er den rigtige for ham/hende den pågældende dag. Der er mulighed for at spise ved fællesbordene i spisestuen, ved det mindre og mere stille bord i dagligstuen eller på sit eget værelse.

Der er beboermøder én gang månedligt, hvor dagsordenen handler om at sikre at I unge er med til at forholde jer kritisk til husets form og beslutninger.

Derudover er der planlagte og spontane aktiviteter, som initieres af både unge og medarbejdere, og som kan spænde fra brætspil, tegning, til filmaften og kagebagning, og over i ture ud af huset, hvor København og kulturlivet er tæt på os.

De andre unge

Du er en del af en gruppe på i alt 16 unge, og I er meget forskellige mennesker, som samtidig også kan have noget og meget tilfælles.

10 unge bor på 2. sal, hvor også fællesarealerne er placeret, mens 6 unge bor i hybellejlighederne på 1. sal. De unge der bor i hybellejligheder, er typisk tættere på at flytte i egen bolig, og arbejder på at varetage uddannelse/arbejde, rengøring, madlavning og økonomi – men fælles for alle 16 unge gælder at det er ungdomslivet og ”overgangen til voksenlivet” – det at få ”styr på livet” der er gældende, og her kan der være mange veje at gå, og mange måder at blive støttet bedst undervejs.

Alle unge er diagnosticeret med autisme, og strategier samt erkendelse af at livet er udfordrende og modet til at træde ud i livet udfordringerne til trods, gør sig gældende for alle.

Mange er under uddannelse eller i arbejde – og det i mange varianter, for der kan være stor forskel på hvor meget man kan overskue i forskellige perioder i sit liv, og der kan være perioder hvor det er nødvendigt at ”koble fra og tage en pause, fordi man arbejder på at finde ud af hvad det rette egentlig er”, og der kan være andre perioder, hvor tingene pludseligt udvikler sig hurtigt og man er klar til at træffe beslutninger. Begge dele eksisterer og skal eksistere hos os.

Dit kontaktteam og resten af teamet

På Rampen/Hyblerne arbejder et fast team på 12 mennesker inklusiv 2 nattevagter. Dertil kommer godt 10 afløsere ansat på forskelligt timeantal. 

Ud af de 12 vil du få tilknyttet et kontaktteam bestående af to. I de første 3 måneder vil du være tilknyttet et ”midlertidigt kontaktteam” baseret på det vi tror vil være de bedste mennesker for dig, men i takt med at du lærer huset og hele teamet at kende, genbesøger vi beslutningen og ændrer på teamet, i overensstemmelse med det du og vi tænker er det gode team.

Den resterende del af teamet er naturligvis også behjælpelige med støtte, men det er dit kontaktteam der sædvanligvis deltager i f.eks. opfølgningsmøder og møder med uddannelsessteder mv., ligesom det er med dit kontaktteam, du laver særlige aftaler ift. dine behov. Dit kontaktteam fungerer på den måde som vidensopsamlere og også vidensformidlere, således at alle hele tiden har den mest aktuelle viden og kan støtte dig på bedst mulig vis.